top of page
glue, paper, scissors
Monumentaal, Filmisch, Direct en geëngageerd, dat zijn de pijlers waarop ik mijn ontwerpen maak.
Mijn naam is Roel, en ik ben één van de afstuderend scenografen van lichting 2021.
Mijn doel is verrassende en doeltreffende theatrale werelden te scheppen
en deze een actief onderdeel te laten zijn van een dramaturgische ontwikkeling of de omgeving.
Dit zowel op de theatervloer als daarbuiten, In de fysieke ruimte als de digitale wereld.
Voor mij heeft theater heeft de unieke kracht allerlei kunstvormen en (technische) middelen te combineren.
En deze samen te brengen om belangrijke verhalen en gebeurtenissen vertolken aan een publiek.
Monumental, cinematic, direct and engaged, those are the pillars on which I construct my designs.
My name is Roel, and I'm one of the graduating scenography students from the class of 2021.
My goal is to create surprising and effective theatrical worlds.And let them be an active part of the dramaturgical development or its immediate surrounding.
Whether it is for the stage or the outside world outside, in a physical space or the digital world.
For me Theatre has the unique power to combine all sorts of art and (technical) resources.
And Bring them together to tell important and engaging stories to the audience
Praktijkproject
Praktijkproject - Suicide Sisters
In samenwerking met afstuderend regisseuse Eva van Kleef en productiehuis Het Laagland heb ik het decorontwerp gemaakt voor de voorstelling Suicide Sisters. Deze jeugdvoorstelling is geïnspireerd op het boek The virgin suicides van de Amerikaanse schrijver Jeffrey Eugenides. Suicide Sisters is een coming-of-age verhaal waarin levenslust en de dood lijnrecht tegenover elkaar komen staan.
Bij het maken van deze voorstelling ben ik verantwoordelijk voor het ontwerpen, bouwen en opzetten van het decor en lichtplan.
For the play Suicide Sisters I've made a set and lighting design, in cooperation with graduating director student Eva van Kleef and production house Het Laagland. This youth play is inspired by the book The virgin suicides by american writer Jeffrey Eugenides. Suicide Sisters is a coming of age story in which lust for life and death are being put in perspective.
For thisproject I was responsible for the designing, building and making of the set design and light plan.
S
U
I
C
I
D
E
S
I
S
T
E
R
S
Decor ontwerp / Stage design
Ontwerp proces / Design proces
Suicide Sisters - schetsboek
Suicide Sisters - schetsboek
Suicide Sisters - schetsboek
Suicide Sisters - schetsboek
1/7
Suicide Sisters - inspiratie
Suicide Sisters - inspiratie
Suicide Sisters - inspiratie
Suicide Sisters - inspiratie
1/9
De voorstelling Suicide Sisters gaat over 3 jongens die hun middelbareschooltijd herleven en met name de zusjes Lisbon, zij zaten op dezelfde school als de jongens. Allen waren zij smoorverliefd op de zussen die uiteindelijk allemaal zelfmoord zullen plegen.
Voor het decor ben ik vooral op zoek gegaan naar een omgeving die erg associatief is met het leven van een groep jongeren maar gelijktijdig niet direct definieerbaar is.
The play Suicide Sisters is about 3 Boys who are reliving their high school years, and their relation to the Lisbon sisters who where at the same school. All three of them were in love with these sisters, unfortunately they all committed suicide.
For the set design I mainly searched for a undefined space where the play would take place. This space would have to be easily associative with the world the characters live in.
Naast het zoeken van inspiratie beelden ben ik vrij snel bezig gegaan met het schetsen van ruimtes en vormen. Hierbij zocht ik vooral naar een omgeving die meerdere associaties met zich meebracht. Ik zocht naar manieren om licht in te zetten om de ruimte in een andere sfeer of context te plaatsen. dit deed ik in eerste instantie in 2D schetsen om deze vervolgens om te zetten in een 3D tekening waarbij ik ook lichten kon plaatsen.
Together with the research, I started drawing some first sketches to get an idea of what the set design could look like. I wanted to create a space that is able to have multiple associations. To achieve this I looked for ways to implement light as a way to change the context and impression of the set. I did this with 2D sketches which were then drawn in 3D programs in which I could also place lights.
Bij het bedenken van het decorontwerp kwam ik er snel achter dat ik licht wil gaan gebruiken om de ruimte te transformeren. Om hiermee te experimenteren ben ik na het maken van mijn schetsen aan de slag gegaan in het 3D tekenprogramma 3Ds max.
Dit programma geeft mij de mogelijkheid om naast het maken van vormen ook te spelen met licht.
Daarnaast geven de renders die ik in dit programma maak een goed beeld van hoe het uiteindelijke theatrale beeld eruit kan zien. Dit helpt enorm in de communicatie met de regisseur, maar ook de kostuumontwerpster. Hierdoor kan zij ook al zien wat het licht doet met de kleuren van de kostuums.
When making my set design I quickly came to the conclusion that I wanted to use light to transform the scenography. I used the 3D drawing programme 3Ds max to experiment with this concept which enabled me to see how light would behave in a space.
The images I can produce with this programme also create a realistic idea of what the set design would eventually look like. This helps al lot when communicating the concept with the director, but also with the costume designer. Because of these images she was able to see what the light would do with the color of the costumes beforehand.
Suicide Sisters - renders
Suicide Sisters - renders
Suicide Sisters - renders
Suicide Sisters - renders
1/11
Suicide Sisters - bouwproces
Suicide Sisters - bouwproces
Suicide Sisters - bouwproces
Suicide Sisters - bouwproces
1/8
Bij deze productie was ik volledig verantwoordelijk voor alles wat met decor en licht te maken had. Dit betekende dat ik het hele decor opzette van schets tot bouw, tot aan het lichtontwerp in de schouwburg.
Voor het decor was vooral het materiaal van belang, hiervoor deed ik uitgebreid onderzoek. Voor de wanden zocht ik naar een materiaal dat makkelijk aangetast kan worden en de look heeft van een tegelmuur. Het moest daarom makkelijk afwasbaar zijn, en daarnaast niet te zwaar omdat het decor ook moet rondreizen.
uiteindelijk kwam ik uit op hardboardplaten met tegelmotief, deze zijn licht van gewicht en daarmee ook makkelijk vervoerbaar.
For this production I took full responsibility for everything that was related to set and light. I hence did the set design, set construction and the lightplan in the theatre itself.
For the set itself I focused a lot on searching for the right materials. For the white walls I looked for a material that could be drawn upon and have the specific tile look I was going for. It had to be easily washable but also not too heavy so it could go on tour. I ended up using hardboards with a tile texture. This material is lightweight and with that easily movable.
Het tweede onderdeel van het decor was een groot lichtobject in de vorm van een roze plastic gordrijn. Voor dit materiaal liet ik ook meerdere stalen leveren om te bepalen welk materiaal het juiste effect gaf in combinatie met licht.
Tijdens het proces deelde ik constant mijn progressie met de regisseuse en kostuumontwerpster. Hierbij waren duidelijke tekeningen en communicatie cruciaal.
Door constant te blijven communiceren raakten we elkaar niet los in het proces terwijl we elkaar wel de vrijheid gaven autonoom te werken.
The Second part of the set design is a large light object in the shape of a pink plastic curtain. The main criteria was the way the material would react to light, to figure this out I did research into different materials and ordered different samples to see what would work.
During the desing process, I constantly communicated my progress with the director and the costume designer clear readable drawings and clear communication where crucial in this process. Because of this constant and clear communication we never lost track of the end result which allowed us to work autonomously form each other towards the end.
Vorm onderzoek
eerste schetsen
Bouw proces
Othello